"කුම්භ මේලා" හි සංශෝධන අතර වෙනස්කම්

සිංහල විශ්වකෝෂය වෙතින්
වෙත පනින්න: සංචලනය, සොයන්න
 
1 පේළිය: 1 පේළිය:
 
+
ස්නානය මුල් කොටගෙන ඇති වෛදික  යුගයේ සිට පැවත එන හින්දු ආගමික පූජෝත්සවයකි. නිත්‍ය සංවිධානයක් ඇති ව කෙරෙන්නක් නොවුණ ද එය භාරතීය හින්දූන්ට ඉතා වැදගත් උත්සවයක් වෙයි. ඉන්දියාවේ දස දිග්හි වසන විවිධ නිකායන්ට අයත් හින්දු ආගමික සාධුවරුන් හා මහන්තාවරු විශාල සංඛ්‍යාවක් එයට සහභාගී වෙති. හින්දු පුරාණයන්ට අනුව කුම්භ හෙවත් අමෘතය පිරි බඳුන විශ්වය මැවීමේ දී කළ සාගර මන්ථනයේ දී මතු විය. දෙවියන්ගේ වෛද්‍යවරයා ලෙස ද ආයුර්වේදයේ ආදිකර්තෘ ලෙස ද සැලකෙන ධන්වන්තරී අත වූ අමෘත කුම්භය ගැනීම සඳහා සුරයන් හා අසුරයන් කළ පොර කෑමේ දී අමෘතය හරද්වාර, ප්‍රයාග, උජ්ජයිනි, නාසික නම් සිවු පොළෙහි ඉහිරී ගියේය. මේ හේතු කොට ගෙන අවුරුදු 12කට වරක් කුම්භ මේලාව අනුක්‍රමයෙන් මෙම ස්ථාන හතරෙහි පැවැත්වේ. වසර හයකට වරක් පැවැත්වෙන උත්සවයට අර්ධ කුම්භ මේලාව යයි කියනු ලැබේ. ගංගා, යමුනා නදීන් එක් වන ප්‍රයාග තීර්ථයෙහි පැවැත්වෙන කුම්භ මේලාව බෙහෙවින් උත්කර්ෂවත්ය. මඝ මාසය (දෙසැම්බර්-ජනවාරි) තුළ පැවැත්වෙන මෙම කුම්භ මේලාවෙහි උසස් ම පුණ්‍ය කර්මය වන්නේ අමාවක දා ස්නානය කිරීමයි. ලක්ෂ සංඛ්‍යාත ජනකායක් ප්‍රයාග තීර්ථයෙහි ස්නානය කිරීමට රැස් වෙති. තදබදය නිසා 1954 දී පෑගී මිය ගිය සංඛ්‍යාව 500ක් පමණ බවවාර්තා වේ. අලංකාර ලෙස සරසන ලද දෝලාවන් සහ වස්ත්‍රාභරණයෙන් සැරසූ ඇතුන් පිට නැඟුණු සාධුවරයන් සහිත වූ පෙරහැරවල් ද අළු තවරාගෙන හැඩපලු ගැසුණු කෙස්වලින් යුතුව පේළි ගැසී ගමන් කරන නිර්වස්ත්‍ර තවුස් සමූහයා ද මෙකල මෙහි සුලබ ව දැකිය හැකිය. මෙම ආගමික පූජෝත්සවය පිළිබඳ වැදගත් විස්තරයක් හියුං සාංගේ ඉන්දීය සංචාරය පිළිබඳ ව විස්තර කෙරෙන කෘතියෙහි සඳහන් වෙයි. හින්දු භක්තියන්ගේ ආගමික උද්‍යෝගය දල්වා තබා ගැනීමට මෙම උත්සවය ඉවහල් වේ.
== ස්නානය මුල් කොටගෙන ඇති වෛදික  යුගයේ සිට පැවත එන හින්දු ආගමික පූජෝත්සවයකි. නිත්‍ය සංවිධානයක් ඇති ව කෙරෙන්නක් නොවුණ ද එය භාරතීය හින්දූන්ට ඉතා වැදගත් උත්සවයක් වෙයි. ඉන්දියාවේ දස දිග්හි වසන විවිධ නිකායන්ට අයත් හින්දු ආගමික සාධුවරුන් හා මහන්තාවරු විශාල සංඛ්‍යාවක් එයට සහභාගී වෙති. හින්දු පුරාණයන්ට අනුව කුම්භ හෙවත් අමෘතය පිරි බඳුන විශ්වය මැවීමේ දී කළ සාගර මන්ථනයේ දී මතු විය. දෙවියන්ගේ වෛද්‍යවරයා ලෙස ද ආයුර්වේදයේ ආදිකර්තෘ ලෙස ද සැලකෙන ධන්වන්තරී අත වූ අමෘත කුම්භය ගැනීම සඳහා සුරයන් හා අසුරයන් කළ පොර කෑමේ දී අමෘතය හරද්වාර, ප්‍රයාග, උජ්ජයිනි, නාසික නම් සිවු පොළෙහි ඉහිරී ගියේය. මේ හේතු කොට ගෙන අවුරුදු 12කට වරක් කුම්භ මේලාව අනුක්‍රමයෙන් මෙම ස්ථාන හතරෙහි පැවැත්වේ. වසර හයකට වරක් පැවැත්වෙන උත්සවයට අර්ධ කුම්භ මේලාව යයි කියනු ලැබේ. ගංගා, යමුනා නදීන් එක් වන ප්‍රයාග තීර්ථයෙහි පැවැත්වෙන කුම්භ මේලාව බෙහෙවින් උත්කර්ෂවත්ය. මඝ මාසය (දෙසැම්බර්-ජනවාරි) තුළ පැවැත්වෙන මෙම කුම්භ මේලාවෙහි උසස් ම පුණ්‍ය කර්මය වන්නේ අමාවක දා ස්නානය කිරීමයි. ලක්ෂ සංඛ්‍යාත ජනකායක් ප්‍රයාග තීර්ථයෙහි ස්නානය කිරීමට රැස් වෙති. තදබදය නිසා 1954 දී පෑගී මිය ගිය සංඛ්‍යාව 500ක් පමණ බවවාර්තා වේ. අලංකාර ලෙස සරසන ලද දෝලාවන් සහ වස්ත්‍රාභරණයෙන් සැරසූ ඇතුන් පිට නැඟුණු සාධුවරයන් සහිත වූ පෙරහැරවල් ද අළු තවරාගෙන හැඩපලු ගැසුණු කෙස්වලින් යුතුව පේළි ගැසී ගමන් කරන නිර්වස්ත්‍ර තවුස් සමූහයා ද මෙකල මෙහි සුලබ ව දැකිය හැකිය. මෙම ආගමික පූජෝත්සවය පිළිබඳ වැදගත් විස්තරයක් හියුං සාංගේ ඉන්දීය සංචාරය පිළිබඳ ව විස්තර කෙරෙන කෘතියෙහි සඳහන් වෙයි. හින්දු භක්තියන්ගේ ආගමික උද්‍යෝගය දල්වා තබා ගැනීමට මෙම උත්සවය ඉවහල් වේ.
 
  
 
කුමාරි බී. සෝමරත්න
 
කුමාරි බී. සෝමරත්න
==
 

15:19, 10 නොවැම්බර් 2017 වන විට නවතම සංශෝධනය

ස්නානය මුල් කොටගෙන ඇති වෛදික යුගයේ සිට පැවත එන හින්දු ආගමික පූජෝත්සවයකි. නිත්‍ය සංවිධානයක් ඇති ව කෙරෙන්නක් නොවුණ ද එය භාරතීය හින්දූන්ට ඉතා වැදගත් උත්සවයක් වෙයි. ඉන්දියාවේ දස දිග්හි වසන විවිධ නිකායන්ට අයත් හින්දු ආගමික සාධුවරුන් හා මහන්තාවරු විශාල සංඛ්‍යාවක් එයට සහභාගී වෙති. හින්දු පුරාණයන්ට අනුව කුම්භ හෙවත් අමෘතය පිරි බඳුන විශ්වය මැවීමේ දී කළ සාගර මන්ථනයේ දී මතු විය. දෙවියන්ගේ වෛද්‍යවරයා ලෙස ද ආයුර්වේදයේ ආදිකර්තෘ ලෙස ද සැලකෙන ධන්වන්තරී අත වූ අමෘත කුම්භය ගැනීම සඳහා සුරයන් හා අසුරයන් කළ පොර කෑමේ දී අමෘතය හරද්වාර, ප්‍රයාග, උජ්ජයිනි, නාසික නම් සිවු පොළෙහි ඉහිරී ගියේය. මේ හේතු කොට ගෙන අවුරුදු 12කට වරක් කුම්භ මේලාව අනුක්‍රමයෙන් මෙම ස්ථාන හතරෙහි පැවැත්වේ. වසර හයකට වරක් පැවැත්වෙන උත්සවයට අර්ධ කුම්භ මේලාව යයි කියනු ලැබේ. ගංගා, යමුනා නදීන් එක් වන ප්‍රයාග තීර්ථයෙහි පැවැත්වෙන කුම්භ මේලාව බෙහෙවින් උත්කර්ෂවත්ය. මඝ මාසය (දෙසැම්බර්-ජනවාරි) තුළ පැවැත්වෙන මෙම කුම්භ මේලාවෙහි උසස් ම පුණ්‍ය කර්මය වන්නේ අමාවක දා ස්නානය කිරීමයි. ලක්ෂ සංඛ්‍යාත ජනකායක් ප්‍රයාග තීර්ථයෙහි ස්නානය කිරීමට රැස් වෙති. තදබදය නිසා 1954 දී පෑගී මිය ගිය සංඛ්‍යාව 500ක් පමණ බවවාර්තා වේ. අලංකාර ලෙස සරසන ලද දෝලාවන් සහ වස්ත්‍රාභරණයෙන් සැරසූ ඇතුන් පිට නැඟුණු සාධුවරයන් සහිත වූ පෙරහැරවල් ද අළු තවරාගෙන හැඩපලු ගැසුණු කෙස්වලින් යුතුව පේළි ගැසී ගමන් කරන නිර්වස්ත්‍ර තවුස් සමූහයා ද මෙකල මෙහි සුලබ ව දැකිය හැකිය. මෙම ආගමික පූජෝත්සවය පිළිබඳ වැදගත් විස්තරයක් හියුං සාංගේ ඉන්දීය සංචාරය පිළිබඳ ව විස්තර කෙරෙන කෘතියෙහි සඳහන් වෙයි. හින්දු භක්තියන්ගේ ආගමික උද්‍යෝගය දල්වා තබා ගැනීමට මෙම උත්සවය ඉවහල් වේ.

කුමාරි බී. සෝමරත්න

"http://encyclopedia.gov.lk/ltrl_cyclopedia/si_encyclopediaV2/index.php?title=කුම්භ_මේලා&oldid=1323" වෙතින් සම්ප්‍රවේශනය කෙරිණි