"ඉලංදාරි දෙවි" හි සංශෝධන අතර වෙනස්කම්
Senasinghe (කතාබහ | දායකත්ව) ('මොහු ලංකාවේ ප්රාදේශීය දෙවියකු සේ සැලකිය හැක...' යොදමින් නව පිටුවක් තනන ලදි) |
Senasinghe (කතාබහ | දායකත්ව) |
||
| 1 පේළිය: | 1 පේළිය: | ||
| − | මොහු ලංකාවේ ප්රාදේශීය දෙවියකු සේ සැලකිය හැකිය. විශේෂයෙන් මොහු වන්නි ප්රදේශයට අධිපති යයි සැලකේ. හියු නෙවිල්ගේ සිංහල කව් සංග්රහයේ පළ වන | + | මොහු ලංකාවේ ප්රාදේශීය දෙවියකු සේ සැලකිය හැකිය. විශේෂයෙන් මොහු වන්නි ප්රදේශයට අධිපති යයි සැලකේ. හියු නෙවිල්ගේ සිංහල කව් සංග්රහයේ පළ වන 'ඉලංදාරි දෙවි කවි' ප්රබන්ධ දෙකකින් ලබාගත හැකි විස්තර අනුව මොහුගේ ප්රභවය පිළිබඳ මත දෙකක් වේ. |
| − | ඉන් එක කවි පෙළක් අනුව මොහු පත්තිනිගේ පුත් තනතුරෙහි වැඩුණු තැනැත්තෙකි. දිනක් දිය නෑමට සූදානම් වූ පත්තිනි ඇගේ හිසෙහි ගසා තුබුණු සපුමලක් සළුව මත තබා ගොස් දිය නෑවාය. ආපසු ගොඩට ආ ඇයට සපුමල වෙනුවට දක්නට ලැබුණේ සළුව මත නටන රන්වන් කුමාරයෙකි. ඔහුගේ රූප ශෝභාව ගැන සලකා | + | ඉන් එක කවි පෙළක් අනුව මොහු පත්තිනිගේ පුත් තනතුරෙහි වැඩුණු තැනැත්තෙකි. දිනක් දිය නෑමට සූදානම් වූ පත්තිනි ඇගේ හිසෙහි ගසා තුබුණු සපුමලක් සළුව මත තබා ගොස් දිය නෑවාය. ආපසු ගොඩට ආ ඇයට සපුමල වෙනුවට දක්නට ලැබුණේ සළුව මත නටන රන්වන් කුමාරයෙකි. ඔහුගේ රූප ශෝභාව ගැන සලකා 'තරුණ කුමරා' යන අරුත් දෙන ඉලංදාරි කුමරා යයි ඕ ඔහුට නම් තැබුවාය. මලින් උපන් කුමරා යනු ද ඔහුට තවත් නමක් වේ. අනෙක් කව් පෙළ අනුව ඔහු මදුරාපුර ඉපිද සුදු ඇතකු පිට නැගී ලංකාවට විත් යාපා පටුනෙන් ගොඩබට බව පෙනේ. |
ඉලංදාරි කුමරා මහත් තෙද බල ඇත්තෙකි. පත්තිනිගේ මිණිහලඹ ද රැගත් හේ නැව්තොටුපළවල නැව් පෙරළමින් පෙරළි කළේය. සුදු ඇතුන් ඇල්ලීමෙහි වීරකම් දක්වමින් ශෛලමය ගදාවක් ද ගෙන වල් අලින් මැදට පැන උන් අල්ලා මල් වීසි කරන්නාක් මෙන් ඒ මේ අත දමා ගැසීය. දකුණු අත රන් තොණ්ඩුවක් ද වමත මුගුරක් ද ගෙන ගවයන් හා වල් මීවුන් මැදට පැන උන් ඇල්ලීය. කුළුමීමුන්ට හා සුදු ගවයන්ට අධිපති වූ ඉලංදාරි දෙවි විසින් කඳකුමරුගේ ගව පට්ටි කොල්ල කෑම හත් රජුට ද නතර කිරීමට නොහැකි වූ බව කියැවේ. කළුදෑකඩ ඉලංදාරි දෙවි නමින් ප්රසිද්ධ වූ ඔහු උණු කිරිවලින් හා බුලතින් පුද ලැබූ බව එක් තැනක සඳහන් වන අතර ලේවලට ගිජුව වනයේ වසමින් මිනිසුන්ගේ බෙලි සිඳ ලේ බී බව අනෙක් තැනක කියැවේ. | ඉලංදාරි කුමරා මහත් තෙද බල ඇත්තෙකි. පත්තිනිගේ මිණිහලඹ ද රැගත් හේ නැව්තොටුපළවල නැව් පෙරළමින් පෙරළි කළේය. සුදු ඇතුන් ඇල්ලීමෙහි වීරකම් දක්වමින් ශෛලමය ගදාවක් ද ගෙන වල් අලින් මැදට පැන උන් අල්ලා මල් වීසි කරන්නාක් මෙන් ඒ මේ අත දමා ගැසීය. දකුණු අත රන් තොණ්ඩුවක් ද වමත මුගුරක් ද ගෙන ගවයන් හා වල් මීවුන් මැදට පැන උන් ඇල්ලීය. කුළුමීමුන්ට හා සුදු ගවයන්ට අධිපති වූ ඉලංදාරි දෙවි විසින් කඳකුමරුගේ ගව පට්ටි කොල්ල කෑම හත් රජුට ද නතර කිරීමට නොහැකි වූ බව කියැවේ. කළුදෑකඩ ඉලංදාරි දෙවි නමින් ප්රසිද්ධ වූ ඔහු උණු කිරිවලින් හා බුලතින් පුද ලැබූ බව එක් තැනක සඳහන් වන අතර ලේවලට ගිජුව වනයේ වසමින් මිනිසුන්ගේ බෙලි සිඳ ලේ බී බව අනෙක් තැනක කියැවේ. | ||
| 11 පේළිය: | 11 පේළිය: | ||
අයියනායක දෙවි කවි නම් ප්රබන්ධය අනුව අයියනායක දෙවි ලංකාවට පැමිණ වීරක්කුලියට ගොස් එහි දෙවොලක් ඉදි කරවා ඉලංදාරි දේවතාවාට දුන් බව පෙනේ. ආගම භක්තියෙන් පිරීගිය ඉලංදාරි දෙවි නිතර නිතර කතරගම, මක්කම, මහියංගණය, සමනොළ හා ගිරිකුල පර්වතය වන්දනා කිරීම සඳහා යන්නේ යයි කියැවේ. රුවන්වැලි ඉලංදාරි දෙවියෝ යනු ද ඔහුට තවත් නමකි. මොහු අයියනායක දෙවියන්ගේ සේවකයකු සේ ද සැලකේ. | අයියනායක දෙවි කවි නම් ප්රබන්ධය අනුව අයියනායක දෙවි ලංකාවට පැමිණ වීරක්කුලියට ගොස් එහි දෙවොලක් ඉදි කරවා ඉලංදාරි දේවතාවාට දුන් බව පෙනේ. ආගම භක්තියෙන් පිරීගිය ඉලංදාරි දෙවි නිතර නිතර කතරගම, මක්කම, මහියංගණය, සමනොළ හා ගිරිකුල පර්වතය වන්දනා කිරීම සඳහා යන්නේ යයි කියැවේ. රුවන්වැලි ඉලංදාරි දෙවියෝ යනු ද ඔහුට තවත් නමකි. මොහු අයියනායක දෙවියන්ගේ සේවකයකු සේ ද සැලකේ. | ||
| − | (සංස්කරණය: | + | (සංස්කරණය: 1970) |
| − | [[ප්රවර්ගය:]] | + | [[ප්රවර්ගය: දේශීය ඇදහිලි හා විශ්වාස]] |
| − | [[ප්රවර්ගය:]] | + | [[ප්රවර්ගය: ඉ]] |
16:02, 29 අප්රේල් 2025 වන විට නවතම සංශෝධනය
මොහු ලංකාවේ ප්රාදේශීය දෙවියකු සේ සැලකිය හැකිය. විශේෂයෙන් මොහු වන්නි ප්රදේශයට අධිපති යයි සැලකේ. හියු නෙවිල්ගේ සිංහල කව් සංග්රහයේ පළ වන 'ඉලංදාරි දෙවි කවි' ප්රබන්ධ දෙකකින් ලබාගත හැකි විස්තර අනුව මොහුගේ ප්රභවය පිළිබඳ මත දෙකක් වේ.
ඉන් එක කවි පෙළක් අනුව මොහු පත්තිනිගේ පුත් තනතුරෙහි වැඩුණු තැනැත්තෙකි. දිනක් දිය නෑමට සූදානම් වූ පත්තිනි ඇගේ හිසෙහි ගසා තුබුණු සපුමලක් සළුව මත තබා ගොස් දිය නෑවාය. ආපසු ගොඩට ආ ඇයට සපුමල වෙනුවට දක්නට ලැබුණේ සළුව මත නටන රන්වන් කුමාරයෙකි. ඔහුගේ රූප ශෝභාව ගැන සලකා 'තරුණ කුමරා' යන අරුත් දෙන ඉලංදාරි කුමරා යයි ඕ ඔහුට නම් තැබුවාය. මලින් උපන් කුමරා යනු ද ඔහුට තවත් නමක් වේ. අනෙක් කව් පෙළ අනුව ඔහු මදුරාපුර ඉපිද සුදු ඇතකු පිට නැගී ලංකාවට විත් යාපා පටුනෙන් ගොඩබට බව පෙනේ.
ඉලංදාරි කුමරා මහත් තෙද බල ඇත්තෙකි. පත්තිනිගේ මිණිහලඹ ද රැගත් හේ නැව්තොටුපළවල නැව් පෙරළමින් පෙරළි කළේය. සුදු ඇතුන් ඇල්ලීමෙහි වීරකම් දක්වමින් ශෛලමය ගදාවක් ද ගෙන වල් අලින් මැදට පැන උන් අල්ලා මල් වීසි කරන්නාක් මෙන් ඒ මේ අත දමා ගැසීය. දකුණු අත රන් තොණ්ඩුවක් ද වමත මුගුරක් ද ගෙන ගවයන් හා වල් මීවුන් මැදට පැන උන් ඇල්ලීය. කුළුමීමුන්ට හා සුදු ගවයන්ට අධිපති වූ ඉලංදාරි දෙවි විසින් කඳකුමරුගේ ගව පට්ටි කොල්ල කෑම හත් රජුට ද නතර කිරීමට නොහැකි වූ බව කියැවේ. කළුදෑකඩ ඉලංදාරි දෙවි නමින් ප්රසිද්ධ වූ ඔහු උණු කිරිවලින් හා බුලතින් පුද ලැබූ බව එක් තැනක සඳහන් වන අතර ලේවලට ගිජුව වනයේ වසමින් මිනිසුන්ගේ බෙලි සිඳ ලේ බී බව අනෙක් තැනක කියැවේ.
රිටිගල නගරයක් තැනූ ඉලංදාරි දෙවි රන් නැවකින් කල්ඵළියට ගොස් ගොනාවේ සතියක් ගත කොට දිඹුලන්කඩ දෙවොලක් ද ඉදි කරවා ගත්තේ යයි සඳහන් වේ. ඔහුගේ මල් ආරුක්කුවේ යක්ෂ පිරිසක් මුර සේවයේ යෙදී ඇති බව ද පව්පින් සටහන් කරන ලේකම් පොතක් හා රන් පන්හිඳක් ඔහු අත ඇති බව ද ඉලංදාරි දෙවි කවිවලින් කියැවේ.
ඉලංදාරි දෙවි දිවිසමක් හා පාහලඹක් ද දිග රන් දම්වැලක් ද පැලඳ ශ්වේත වර්ණ මීවකු පිට ගමන් යන බව ද රන් දුන්නක්, තෝමරයක්, රන් යෂ්ටියක් හා පටලේන්සුවක් දරා සිටින බව ද කියැවේ. ඔහුගේ අණ පවත්නා, ඔහු ප්රධාන වශයෙන් අධිපතිකම් කරන ප්රදේශය වශයෙන් සැලැකෙන්නේ වන්නියයි. වන්නිය හා මින්නේරි වැවේ දූපත් හත අරක් ගෙන සිටින ඔහු කලාබලළුවැව, කලාවැව, විල්හත, මින්නේරිය, තඹලගමුව, කලතුර, මුතුපන්තිය හා විලච්චි දිස්ත්රික්ක දෙක යන ප්රදේශවල බොහෝ කොට වාසය කරමින් තම අණසක පවත්වා ගෙන ඇති බව සාමාන්ය විශ්වාසය වේ.
අයියනායක දෙවි කවි නම් ප්රබන්ධය අනුව අයියනායක දෙවි ලංකාවට පැමිණ වීරක්කුලියට ගොස් එහි දෙවොලක් ඉදි කරවා ඉලංදාරි දේවතාවාට දුන් බව පෙනේ. ආගම භක්තියෙන් පිරීගිය ඉලංදාරි දෙවි නිතර නිතර කතරගම, මක්කම, මහියංගණය, සමනොළ හා ගිරිකුල පර්වතය වන්දනා කිරීම සඳහා යන්නේ යයි කියැවේ. රුවන්වැලි ඉලංදාරි දෙවියෝ යනු ද ඔහුට තවත් නමකි. මොහු අයියනායක දෙවියන්ගේ සේවකයකු සේ ද සැලකේ.
(සංස්කරණය: 1970)